Hur får du ditt barn att sova på natten? Vi ger dig 5 tips!

Hur gör du för att lyckas få ditt barn att sova på natten? Sömn är en förutsättning för att vi ska kunna återhämta oss. Särskilt viktigt är det för ett litet barn, då sömn behövs för att växa och utvecklas. Men hur gör du för att lyckas få ditt barn att sova på natten? I den här artikeln ger vi dig några konkreta tips på hur du kan hjälpa ditt barn att sova och få in en bra dygnsrytm. 

 

Ett barns sömnbehov varierar beroende på ålder. Enligt 1177 är barns sömnbehov 0–1 år följande:

0–3 månader: 15–18 timmar per dygn. Men det varierar mellan olika barn och styrs av hunger och mättnad.

3–12 månader: Upp till 17 timmar per dygn (9–12 på natten, 2–5 på dagen)

 

5 tips på hur du får ditt barn att sova på natten (0 – 3 månader)

Att ditt barn vaknar flera gånger per natt är inget konstigt vid 0–3 månaders ålder. Det beror på att sömnen framförallt styrs av hunger och mättnad när de är så små. Det dröjer vanligtvis inte mer än 1–2 vakna timmar för en nyfödd innan det är dags att sova igen.  Det är först när ditt barn är mellan 2–4 månader som dygnsrytmen börjar justeras och det är vaket på dagen och sover på natten. Här listar vi bra tips på hur du kan hjälpa ditt barn att sova och hitta en dygnsrytm:

DAGSLJUS

Hjälp ditt barn att sova på natten genom att få en dygnsrytm redan när den är liten. Se till att vara ute i dagsljus när barnet är vaket och håll sovrummet mörkt och lugnt på natten. Att förknippa dagsljus med lek och natt med lugn kan vara till stor hjälp för att barnet ska hitta en dygsrytm i tidig ålder.

HÅLL SOVRUMMET SVALT

Det är bra om du håller sovrummet svalt, tyst och mörkt för bästa möjliga sömn för ditt barn.

BEHÅLL LUGNET

Även om du behöver byta blöja under natten, försök vara lugn och hålla rummet så mörkt som möjligt.

SKAPA ER EGNA SOVRUTIN

Tydliga rutiner hjälper ditt barn att sova på natten. Att vara konsekvent med sovrutiner är ett bra sätt att slippa en kamp varje kväll.  Men tiden kan du och ditt barn sakta börja bygga era egna rutiner tillsammans. En bra rutin kan vara att:

  • Byta till en torr blöja
  • Sätta på en pyjamas
  • Äta kvällsmat
  • Sjunga en godnattsång

Det viktigaste är att ni hittar er egen sovrutin och gör det som passar bäst för just er.

 

Sist men inte minst..

UNDVIK SOVSTUND ALLTFÖR NÄRA LÄGGDAGS

Annars blir det nog en lång natt… 😉 Tips för hur du gör när din bebis vaknar tidigt får du här.

 

Lycka till!

Citygross Favorit