När din bebis vaknar tidigt på morgonen – vardagstips för trötta småbarnsföräldrar

Din bebis sover ju mycket, men ändå är du tröttare än nånsin. Det är troligtvis för att du inte får den sammanhängande sömn som du egentligen behöver. Om din bebis vaknar tidigt på morgonen är utmaningen ännu större.Därför gäller det att hitta ett sätt att ta igen det. Här har vi samlat några bra tips för att du ska klara av din sömnbrist och orka ta hand om din bebis.

Bästa tipsen till dig med bebis som vaknar tidigt på morgonen

Det är inte ovanligt att bebisar somnar tidigt på för att sedan vakna flera gånger under natten för att få mat, och slutligen vaknar tidigt och inte kan somna om. För dig som förälder innebär det att din egen sömnrytm bryts och du får inte den goda sömnen som du egentligen behöver. Med en morgonpigg bebis kan tröttheten därför kännas övermäktig ibland. Vårt bästa tips är att verkligen försöka prioritera din egen sömn, även om det kan känns omöjligt att tajma egen tid för vila eller sömn. Ett sätt kan vara att sänka kraven på dig själv och förenkla din vardag så mycket som möjligt. Här har vi samlat några bra knep:

  • välj bort en kvällsaktivitet för att istället lägga dig tidigt någon eller några gånger i veckan
  • om du har en partner kan ni turas om att ta hand om er bebis under natten eller dela upp natten
  • passa på att vila när ditt barn sover
  • prioritera lugna stunder då du får tid att slappna av och varva ner

Vanligt med orolig sömn under vissa perioder

Din bebis sömn påverkar av många olika faktorer, inte minst sin egen utveckling. Dessutom kan en förkylning, feber, magknip eller en mjölktand som är på väg göra att ditt barn har svårt att somna och sova i lugn och ro. Som exempel är det vanligt att barn runt 6 månaders ålder sover orolig och barn under 1 år vaknar flera gånger per natt. Ibland av hunger och ibland för att de inte vill vara ensamma och behöver trygghet och närhet.

Tips för att få ditt barn att sova längre på morgonen

Ju äldre ditt barn blir desto mindre behöver det sova per dygn. En bebis på 4–6 månader behöver sova ca XX timmar per dygn och behöver inte längre mat nattetid för att klara sig. Då kan det vara dags att försöka påverka ditt barns dygnsrytm och göra ordentlig skillnad mellan natt och dag. Om du vill att ditt barn ska sova både bättre och längre under natten, kan du:

  • se till att det är mörkt i sovrummet, även när morgonsolen tittar fram
  • försöka få ditt barn att ligga kvar i sängen när det vaknat, tänd inga lampor och prata inte högt eller mycket med ditt barn. Vill ditt barn vara nära dig, kan du kanske få en stunds vila med barnet bredvid dig även om ditt barn inte somnar om.
  • se till att ditt barn somnar ordentligt mätt. En mätt bebis behöver inte vakna lika ofta av hunger på natten. Ger du sen bröstmjölksersättning, välling eller ammar när ditt barn vaknar kanske det har lättare att somna om.

Gilla läget och dra ner på tempot

Sist men inte minst är det ett måste att du själv ser till att du lägger dig i tid. Det kan vara lockande att ”passa på” att sitta uppe eller plocka undan saker och städa när ditt barn somnat, men din egen sömn är viktigast! Och ha rimliga förväntningar på allt du måste hinna med. Om du accepterar att allt tar mycket längre tid nu än vad det gjorde utan småbarn, så kan det vara lättare att prioritera en stunds vila framför städning eller tvättning.

Hjälps åt och ta emot hjälp!

Lever du tillsammans med din partner är det också guld värt om ni kan hjälpas åt och avlasta varandra. Låt din partner ta hand om er bebis en stund och ta en power nap. Eller be någon i din närhet om hjälp med någon timmes barnvakt när du känner att du är alldeles för trött.

Mer tips?

Vi på Goabarn vill ge dig massor av tips, råd och intressant läsning. Dessutom vill vi dela med oss av fina erbjudanden som dyker upp på våra Bamseprodukter. Registrera din mailadress för att vara först ut med att ta del av allt detta.
Och vi lovar - du kommer inte få flera mail om dagen från oss!

Citygross Marke EKO Matoppet