Träning efter förlossning – vad kan du göra och hur ska du komma igång?

Att få tid att träna när man har en liten bebis hemma är inte det lättaste. Men det finns många bra träningsövningar du kan göra hemma för att stärka kroppen. Under den första tiden är det bra om du fokuserar på stärkande övningar utan tung belastning.

Få tiden att räcka till för träning efter förlossning (både mamma och pappa)

Att komma igång med träningen efter förlossning gäller faktiskt inte bara mammor. Det kan vara lika svårt för dig som pappa att få tid med träningen under bebisåren. De flesta upplever nog att det är svårt att få egentid och att prioritera den egna hälsan. Men här är några tips som kan hjälpa till:

  • träna tillsammans med er bebis (hemma eller när ni är ute på promenad)
  • fokusera inte på långa träningspass, gör istället en övning hemma när du får tid eller i samband med något annat (till exempel knäböj när du borstar tänderna eller plockar upp leksaker)
  • stötta och uppmuntra varandra att träna
  • cykla eller ta en promenad istället för att åka bil så ofta det går
  • planera in tid för träning och lägg in i din kalender eller veckoschema
  • istället för att fika med en kompis, föreslå en promenad

Tänk också på helheten – både sömn och träning är viktigt för att du ska orka och få energi. Och vila är viktigt för att bygga upp dina muskler! Och tänk på att alla är olika och har haft olika tunga förlossningar. Lyssna på din kropp och anpassa dig efter den fas du är i.

Bygg upp din styrka – vänta med de långa passen och löpturerna

Som mamma är det viktigt att du bygger upp din kropp efter förlossningen. Det tar tid innan leder, ligament och bäcken tål tung belastning och dina magmuskler har försvagats under graviditeten. Till en början handlar det därför om att börja försiktigt och successivt bygga upp din kropp. Fokusera framför allt på anpassade övningar som stärker:

  • bäckenbotten
  • bål
  • rygg
  • axlar
  • armar

Tänk på att inte använda tung belastning till en början. Under de första månaderna handlar det om att få tillbaka styrkan, så det är bra att vänta med de tyngre styrkeövningarna.
Sluta med övningen om det gör ont. Och när du känner dig redo för en löptur, se till att du inte springer långa sträckor utan börja försiktigt med kortare rundor. Och framför allt – börja med stärkande promenader!

Mer tips?

Vi på Goabarn vill ge dig massor av tips, råd och intressant läsning. Dessutom vill vi dela med oss av fina erbjudanden som dyker upp på våra Bamseprodukter. Registrera din mailadress för att vara först ut med att ta del av allt detta.
Och vi lovar - du kommer inte få flera mail om dagen från oss!

Citygross Marke EKO Matoppet