Vad får man inte äta när man ammar?

Det är viktigt att du fortsätter äta varierat och näringsriktig mat även efter graviditeten. Och även om du inte ammar så behöver du näring för att orka ta hand om ditt barn. Som nybliven förälder är det lätt att sätta sitt barn främst – men glöm inte bort att ta hand om dig själv!

För att guida dig rätt i frågan ”vad får man inte äta när man ammar?”, har vi här sammanställt olika råd och även länkar med bra information.

Varför måste jag tänka på vad jag äter när jag ammar?

Egentligen är det ganska logiskt – ditt barn får sin näring från dig. Och ditt barn kommer att äta så mycket som det behöver. Därför behöver du få i dig mycket energi för att du ska ha ork och kraft att ta hand om ditt barn. Eftersom ditt barn kommer ta en stor del av den näring som du äter, behöver du lite mer av alla näringsämnen när du ammar. Om du tänker enligt tallriksmodellen kan det kanske vara lättare att äta varierat och allsidigt.

Om du känner dig mer trött och blek än vanligt kan du har järnbrist, vilket är vanligt när man ammar. Tror du att du har järnbrist kan du gärna äta mer av till exempel kött, leverpastej, blodpudding, fullkornsprodukter, baljväxter, nötter och gröna bladgrönsaker. Andra vitaminer och mineralet som är extra bra att få i dig under tiden som du ammar är:

  • DHA (omega 3 som finns i fet fisk som lax, makrill och sill)
  • Vitamin D (finns i bland annat fisk och ägg, D-vitaminberikade mjölkprodukter och margarin)
  • Folat / Folsyra (finns i bland annat grönsaker, bönor, linser, fullkornsprodukter, frukt och bär)
  • Jod (finns i bland annat mager fisk, skaldjur och jodberikat salt – se bara till att inte salta för mycket!)

Besök Livsmedelsverket – där hittar du konkreta råd kring hur mycket du bör äta av olika livsmedel.

Vad får jag äta när jag ammar?

Många får rådet från BVC att man kan äta allt när man ammar, men att använda sunt förnuft. Och det är vanligt att bebisar får magknip i samband med eller efter att de ammat. Det behöver inte ha något med din egen kost att göra, utan det kan snarare bero på att ditt barns mag- och tarmsystem inte är fullt utvecklat.

Min bebis har ofta magknip och orolig mage

Om du upplever att ditt barn många gånger har magknip och att det inte går över, kan det vara bra att börja hålla koll på vad du äter. Tänk efter om du ätit mycket av gasbildande produkter som till exempel lök, vitlök, vitkål, bönor, baljväxter, choklad- eller mjölkprodukter. Testa att undvika det du ätit mycket av under några dagar för att se om din bebis magproblem går över.

Tänk på att alltid rådfråga BVC innan du ändrar din kost!

Påverkas bröstmjölken av vad jag äter?

Din bröstmjölk kommer till viss del att påverkas av den mat du äter, men kroppen är så smart konstruerad att allt du äter och dricker inte går över till bröstmjölken direkt. Din kropp ser till att ditt barn får den näring den behöver – alltså att bröstmjölken har den sammansättning som behövs. Om du inte äter tillräckligt varierat eller tillräckligt mycket, är det först och främst du själv som kommer att lida.

Bra att tänka på är att skadliga ämnen överförs till bröstmjölken. Undvik därför nikotin, vissa läkemedel och så självklart miljögifter och bekämpningsmedel (som är svårare att ha koll på om det finns i livsmedel eller inte).

Vad bör jag undvika att äta?

Vissa barn kan också få magknip, utslag, diarré eller täppt näsa av vissa ämnen eller livsmedel. Det behöver inte alltid vara en allergisk reaktion utan ditt barn kan vara överkänslig mot någonting.

Om du funderar på om du vill och kan äta kosttillskott, örtprodukter, naturläkemedel eller naturprodukter bör du ta upp frågan med BVC. Andra saker att undvika är:

  • insjöfisk och fisk från Östersjön
  • ginsengproduker
  • algprodukter med mycket jod
  • kalebasskrita (även kallat Calabash chalk)

Läs mer om Livsmedelsverkets råd när det gäller kosttillskott och amning.

Ta hand om dig själv

Tänk inte bara på att du ska äta en varierad kost – du måste även dricka mer än vanligt! Du förlorar en hel del vätska i samband med amning. Se därför till att dricka några glas extra om dagen.

Kom ihåg att det är en kombination av bra mat, fysisk aktivitet och sömn som gör att du får energin att klara av vardagen som småbarnsförälder. De flesta av oss vet exakt vad vi bör göra och vad vi bör äta, men oftast är det brist på tid och svårigheten att bryta eller skapa nya vanor och rutiner. Lever du tillsammans med din partner kan ni kanske försöka hjälpas åt och stötta varandra, så att ni får tid att både träna, sova och äta en varierad kost.

Var hittar jag bra kostråd vid amning?

Det finns en massa information och olika tips att hämta från olika håll och du kan hitta mycket bra information när du söker på webben. Vänd dig till Livsmedelsverket för kostråd som är kontrollerade och verifierade. Eller vänd dig till BVC för mer personliga råd!

Livsmedelsverket – Kostråd och matvanor för ammande
Livsmedelsverket – Kosttillskott – råd för gravida och ammande

Mer tips?

Vi på Goabarn vill ge dig massor av tips, råd och intressant läsning. Dessutom vill vi dela med oss av fina erbjudanden som dyker upp på våra Bamseprodukter. Registrera din mailadress för att vara först ut med att ta del av allt detta.
Och vi lovar - du kommer inte få flera mail om dagen från oss!

Citygross Marke EKO Matoppet